Pixelzebra Dynamics 365 voor een op maat gemaakt CRM systeem
28 mei, 2019

De ware kracht van Power BI

terug naar overzicht

Ultieme Business Intelligence

Doordat bedrijven tegenwoordig over steeds meer data beschikken, zien we dat onze klanten deze data steeds beter willen benutten. Power BI is een tool die daarbij goed van pas komt. Binnen de projecten van Pixelzebra, zien we steeds meer Power BI naar voren komen. Iemand die zich binnen ons team bezighoudt met Power BI, is consultant Jim van Zijl. Wij gingen in gesprek met Jim om te vragen naar zijn visie op Power BI.

Power BI is een interactieve tool die helpt bij het visualiseren van data. Omdat data steeds belangrijker wordt bij het maken van beslissingen, is Power BI aan een opmars bezig. Dit ziet Jim ook terug bij Pixelzebra: “We zien dat Power BI steeds meer aanwezig is, we krijgen ook steeds meer vragen vanuit klanten over Power BI. Voor ons is het dan de uitdaging om de klant uit te leggen wat de mogelijkheden zijn van Power BI en te onderzoeken hoe we de klant kunnen helpen om een volgende stap te zetten met deze tool.”

Succesfactoren

Welke factoren dragen volgens Jim bij aan een succesvolle implementatie van Power BI? Jim: “Er zijn bij het implementeren van Power BI een aantal dingen waar we op letten. Omdat Power BI een echte datatool is, wordt het rendement ervan groter naarmate je meer data beschikbaar hebt. Wat hierbij goed van pas komt, is de mogelijkheid om Power BI te koppelen met andere systemen. Dit zorgt ervoor dat je Power BI vanuit meerdere bronnen kunt voorzien van data. Dit kunnen bronnen zijn uit het Microsoft Platform, zoals Dynamics 365, Powerapps of Flow, maar ook externe bronnen zoals Google Analytics. Op het moment dat je deze koppelingen maakt, komt de ware kracht van Power BI pas echt naar boven.”

"Het is van belang om de business achter de rapportage goed te begrijpen”
Jim van Zijl
Dynamics 365 Consultant & Power BI Specialist

Data visualiseren

Het loont dus om Power BI te koppelen aan meerdere databronnen, maar wat kun je dan vervolgens met die data doen? Hierover vertelt Jim: “Power BI is een geweldige rapportage tool. Doordat je de data visualiseert, maak je het inzichtelijker en wordt het makkelijker te interpreteren. Bovendien is Power BI interactief, waardoor je tijdens een meeting real-time bepaalde selecties en filters kunt maken in de data. Ik noem Power BI ook wel eens gekscherend een praatplaat. Hiermee bedoel ik dat rapportages die met behulp van Power BI gemaakt zijn, vaak aanleiding geven om inhoudelijk over de data te discussiëren. Hierbij zie ik vaak dat er nieuwe ideeën ontstaan en dat klanten nieuwe mogelijkheden ontdekken. Om dit te stimuleren probeer ik vaak om de drie weken met de klant te gaan zitten en af te vragen: wat halen we op dit moment uit de data? Wat willen we nog meer zien? Beantwoord deze data al onze vragen? Hiervoor is commitment vanuit de klant belangrijk; het is belangrijk dat de klant echt met Power BI aan de slag gaat en de toegevoegde waarde ervan inziet. Als dat gebeurt, zie je pas echt de Business Intelligence van Power BI tot leven komen.”

Omdat de visuele data die Power BI genereert van invloed kan zijn op bedrijfsmatige beslissingen, is zorgvuldigheid volgens Jim belangrijk. Jim: “Ik adviseer klanten vaak om slechts enkele gebruikers aan te wijzen die beslissingen maken op basis van de Power BI rapportages. Het is namelijk van belang om de data die achter de visualisaties schuil gaat, goed te begrijpen. Zo is het bijvoorbeeld bij een rapportage die visualiseert hoeveel gesloten verkoopkansen er zijn, belangrijk om te beseffen dat een gesloten verkoopkans niet altijd betekent dat die ook gewonnen is. Het is daarom van belang om de business achter de rapportage goed te begrijpen.”

Power BI specialist Jim van Zijl
Geschreven door Jim van Zijl
Power BI specialist

“Ik probeer de klant te helpen door te luisteren naar het probleem en een passende oplossing te vinden. Ik werk niet zomaar een lijstje af, maar wil dat de klant het gevoel heeft dat hij of zij echt geholpen is. Goede begeleiding bij de implementatie en het gebruik van een CRM-systeem is écht belangrijk.”