Pixelzebra Dynamics 365 voor een op maat gemaakt CRM systeem
09 april, 2020

Kwalificeren van leads

terug naar overzicht

Is iedere prospect een lead? Zeker niet. Wanneer een prospect zich aanmeldt voor een nieuwsbrief is dat geen garantie voor een koopintentie. Het is dus belangrijk om leads te kwalificeren zodat de salesafdeling deze leads ook daadwerkelijk kan verzilveren. Met Dynamics 365 voor Marketing kunt u uw eigen lead scoring modellen maken wat weer oneindig veel mogelijkheden biedt. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

Waarom leads kwalificeren?
Wanneer een prospect zich inschrijft voor de nieuwsbrief, heeft uw organisatie een e-mailadres zonder kwalificaties. Het e-mailadres wordt pas waardevol als u meer te weten komt over de eigenaar van het e-mailadres. Wat heeft dit ‘e-mailadres’ nodig om over te gaan tot aanschaf van een product? Hoeveel triggers heeft een lead nodig om over te gaan tot een actie? En welke triggers spreekt deze lead het meeste aan? Als de marketingafdeling dit goed in kaart brengt, maak je het voor de salesafdeling eenvoudiger om deze leads te verzilveren.

Door prospects op de juiste manier te kwalificeren kan de organisatie zich onderscheiden van de concurrentie. De conversie stijgt wanneer de salesafdeling de juist SQL’s (Sales Qualified Leads) ontvangt. Er ontstaat een mooie samenwerking tussen marketing en sales.

Lead scoring model
Dynamics 365 voor Marketing maakt het mogelijk om prospects/ leads via een Scoring Model in kaart te brengen. Met deze toepassing kunt u prospects punten geven op basis van zijn of haar gedrag. Bezoek je regelmatig een website van een organisatie dan krijg je punten. Onderneemt uw klant een half jaar geen reactie dan krijg je minpunten. Dit is de basis om leads te kwalificeren maar u kunt ook verder gaan door bijvoorbeeld de tijdscomponent toe te voegen. U bepaalt zelf hoe u wilt kwalificeren. Ondanks dat het automatisch gaat, ligt de controle volledig bij de organisatie.

Heeft uw lead meer tijd nodig wanneer hij of zij overgaat tot actie dan kunt u uw marketingactiviteiten hierop aanpassen. e creëert dus een aparte nurture campagne. Met Dynamics 365 voor Marketing stopt u leads eigenlijk in digitale hokjes. De lead krijgt de kwalificatie van Sales Qualified Lead wanneer deze voldoet aan alle criteria en voldoende punten heeft gescoord.

Dynamics 365 voor Marketing biedt zelfs de mogelijkheid om verschillende Lead Scoring Modellen tegelijkertijd toe te passen. U bepaalt zelf op basis van welke filters u de modellen wilt toepassen, allemaal afgestemd op uw doelstellingen en wensen.

Elke lead is de moeite waard om te kwalificeren, het is de potentiële klant die overblijft.