Effectiever communiceren, sneller je doelstellingen behalen én efficiënter omgaan met je marketingbudget? Segmenteer dan je doelgroep. Want door de juiste informatie te delen op het juiste moment, vergroot je de kans op conversie. Toch vinden veel organisaties dit nog spannend. Je moet tenslotte keuzes maken in hoe je jouw doelgroep verfijnt. Wat nou als je de boot mist vanwege verkeerde segmentatie? Om dit te voorkomen, geeft Microsoft Dynamics 365 Marketing je de handvatten die je nodig hebt om goed te kunnen segmenteren.
Elke applicatie binnen Dynamics 365 verzamelt z’n eigen data. Deze data komt samen in één grote bron, zodat je altijd alle relevante informatie tot je beschikking hebt. Ook Dynamics 365 Marketing gebruikt deze bron. Hierdoor kun je op alle beschikbare velden segmentaties uitvoeren, direct in de tool zelf. Zo heb je dus geen vervelende exports of excel-lijsten meer nodig, maar regel je alles in Dynamics 365 Marketing. Heb je je doelgroepen gesegmenteerd? Dan is dit het startpunt van je Customer Journey (interne link naar blog Customer Journey). Hiermee bepaal je welke informatie je doelgroep voorgeschoteld gaat krijgen als ze interactie met je aangaan.
Alle functionaliteiten van Dynamics 365 Marketing voor je op een rij.
Stel: je werkt bij de provincie Utrecht en je wilt een event organiseren. Hiervoor wil je relaties uit de bouwsector uitnodigen die nog geen klant zijn. Met een paar klikken heb je je doelgroep uit je database gefilterd en kun je bepalen hoe je ze gaat uitnodigen. Stuur je ze een mail, of laat je een collega van de verkoop-binnendienst de relaties bellen? Dit leg je vast in je Customer Journey. Deze kan je vervolgens verder uitbreiden, met bijvoorbeeld nieuwsbrieven en social ads. Dat ging makkelijk, toch?
Toch zal je niet altijd uitkomen met zo’n simpele segmentatie. Gelukkig zijn de mogelijkheden praktisch eindeloos: van segmenteren op basis van één variabele tot het in detail samenstellen van je eigen segmentatie. Om je segmentatie te starten, kies je eerst welke soort het best bij je doel past:
Welke vorm je kiest, hangt af van je product, marketingactiviteiten en doelstellingen. Vervolgens kun je je segmentatie maken, je customer journey vormgeven en je marketingactiviteiten starten.
Eén ding is zeker: met een goede segmentatie en bijbehorende customer journey kun je jouw marketingactiviteiten vele malen beter afstemmen op je doelgroep. Dat zorgt voor meer impact, een beter aanbod en uiteindelijk een succesvoller resultaat.
Wil je ook starten met segmenteren van je doelgroep? Dan helpen we je graag op weg. We zorgen voor de juiste implementatie van Dynamics 365, beantwoorden al je vragen en zorgen ervoor dat jij en je collega’s het maximale uit de tool kunnen halen. Meer weten? Plan dan een demo of maak een afspraak met een consultant.