Residentie Orkest Den Haag

Iedere inwoner van Den Haag verrassen en verbinden met muziek. Dat is wat het Residentie Orkest voor ogen heeft. Anne Kruiter, online marketeer, werkt al vier jaar met veel enthousiasme aan deze missie. Als fervent liefhebber van muziek zit hij hier helemaal op zijn plek. Samen met zes collega’s werkt hij aan de promotie van klassieke concerten, zakelijke arrangementen en langdurige samenwerkingen met donateurs.

hero pattern

Succesvol marketing bedrijven in de concertmarkt is geen eenvoudige opgave, zeker niet binnen de klassieke muziek. Daar waar ze zich, tot 10 jaar geleden, nog richten op één doelgroep; liefhebbers van klassieke muziek, liepen ze in de afgelopen jaren tegen flinke veranderingen in de markt aan.

Het einde van de papieren brochure

De traditionele doelgroep vergrijst en is steeds minder in staat om naar het theater te komen. De verkoopcijfers staan onder druk. De manier waarop consumenten zich oriënteren is veranderd. De jaarlijkse seizoensbrochure voldoet niet meer. Tijd dus om te vernieuwen! De marketing aanpak moest structureel anders. Om nieuwe aanwas binnen te halen; om jonger en gevarieerder publiek te interesseren.

Maar hoe bereik je die het beste; welk type content sluit aan op hun uiteenlopende interesses? En hoe gebruik je alle versnipperde data om gerichter marketing te kunnen bedrijven? Precies daar kwam de behoefte aan een sterk CRM systeem naar boven. Samen met Pixelzebra zijn ze gestart met Dynamics 365, het marketing automation pakket van Microsoft.

Waardevolle klant data bundelen

Om gerichte marketing campagnes op te kunnen zetten, wil je je klant goed leren kennen. Alhoewel er veel data beschikbaar was binnen het Residentie Orkest, was dit veelal versnipperd te vinden in diverse marketing en sales systemen. Hoog tijd dus om de boel eens goed te structureren. Nadat ze samen met een externe CMS data onderzoeker alle interne gegevens hadden geanalyseerd én klanten hadden gelabeld tot categorieën, kwamen er maar liefst zes nieuwe persona’s tevoorschijn. Verrassend was dit trouwens niet voor Anne; hij merkte al eerder op dat er met name in de jonge doelgroep zoveel verschillende beweegredenen zijn om een klassiek concert te bezoeken.

Anne Kuiter - Residentie Orkest Den Haag.png

Gepersonaliseerde content voor iedere doelgroep

Dynamics 365 heeft het Residentie Orkest geholpen om hun (nieuwe) doelgroepen scherp in kaart te brengen zodat zij konden starten met gerichte marketing. E-mail marketing is één van de belangrijkste communicatie middelen, zo vertelt Anne. “Doelgroepsegmentatie en het bundelen van alle data op één centrale plek heeft ons enorm geholpen om personalisatie én automatisering in te kunnen zetten in hun e-mailstrategie. Van gepersonaliseerde aanbiedingen in mailings tot landingspagina’s; iedere doelgroep wordt nu benaderd met voor hen relevante content.

Deze nieuwe aanpak leidt tot mooie resultaten, we zien een sterke verhoging in de clickrates en we leren onze klanten op steeds beter kennen door de data wekelijks te analyseren. Het is echt een ongoing optimalisatie proces.

Onze online campagnes zijn nu beter afgestemd op de verschillende doelgroepen. Zo wordt er gewerkt aan nieuwe Facebook campagnes op basis van persona lookalikes en ook de Google advertenties worden continu geoptimaliseerd voor een betere afstemming op de doelgroepen.” Anne Kuiter.png

Naar een betere focus met automatisering

Naast een efficiëntere marketing aanpak heeft Dynamics 365 nog veel meer te bieden. Zo zijn er samen met de consultants van Pixelzebra diverse interne processen geautomatiseerd. Denk aan e-mail flows en acties die volgen op het invullen van een contactformulier. Daar waar jaren geleden nog een vrijwilliger druk was met het beantwoorden van contactformulieren en het doorzetten van bestellingen naar de verkoopafdeling, verloopt dit proces nu volledig geautomatiseerd. Slimmer, sneller en behoorlijk tijdbesparend. Het marketing team focust zich nu volledig op gerichte marketingcampagnes en het continu optimaliseren van de segmentaties en labeling. Van de voormalige grote ‘berg’ is nu 20% gelabeld en alle nieuwe klanten worden automatisch in het juiste ‘hokje’ geplaatst.

Waarom Pixelzebra?

Ruim acht jaar geleden startte de samenwerking tussen het Residentie Orkest met Pixelzebra. “De bruisende energie van een jong bureau met korte lijnen; de hoge mate van betrokkenheid en eagerness om onze droom op CRM gebied waar te gaan maken, dat is waarom we voor Pixelzebra kozen. En daar zijn we vandaag de dag nog steeds erg tevreden over. Of dat nu tijdens maandelijkse review sessies is of tijdens onze wekelijkse sprintsessies. Voor operationele vragen kunnen we altijd terecht bij de helpdesk en dat maakt Pixelzebra tot een bijzondere fijne partner om mee te werken.”
Diederik Bos
Sales Manager
diederik.bos@pixelzebra.nl
070-8200196
Ontdek de mogelijkheden
Wil jij samenwerken?

Wij helpen jou bij het optimaliseren van je relaties met klanten, leden of donateurs. Met onze oplossingen op basis van Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement haal je het maximale uit sales, marketing en customer service.