Automatiseer je customer journey

Elk bedrijf wil blije klanten. Dat betekent dat je product of dienst ijzersterk moet zijn. Maar er is meer dan dat: de hele klantreis moet van A tot Z tot in de puntjes geregeld zijn. Om deze reis in kaart te brengen, maak je een customer journey. Dynamics 365 Customer Insights helpt je om deze klantreis te digitaliseren, zodat je jouw marketingactiviteiten een stuk gemakkelijker kunt afstemmen op de flow van je klanten.

hero pattern

Hoe maak je een customer journey?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: je kunt Dynamics 365 Customer Insights niet je hele customer journey laten mappen. Hiervoor moet je toch echt zelf op onderzoek uit. Want alleen door met je klanten en je collega’s te praten, kun je de juiste touchpoints en het bijbehorende sentiment in kaart brengen. Doorloop dus eerst de volgende vijf stappen voordat je jouw customer journey kunt digitaliseren:

1.Afbakenen

Start met het afbakenen van je product, markt en doelgroep. Durf keuzes te maken, want hoe scherper je dit afbakent, hoe effectiever je marketingactiviteiten zullen zijn.

2.Contact met je klant

Ga in gesprek met je klanten. Zo krijg je inzicht in de stappen die ze doorlopen voordat ze jouw product of dienst afnemen. Ontdek hoe ze zich oriënteren, tegen welke problemen ze aanlopen en hoe jij ze in dit proces kan helpen.

3.Maak de klantreis visueel

Teken stap voor stap de volledige klantreis uit en koppel dit aan het sentiment. Schrijf bij elke touchpoint wat de gedachte van je klant op dat moment kan zijn. Betrek collega's bij dit proces.

4.Toets je uitwerking

De kans is namelijk groot dat je nog twijfelt over bepaalde zaken, of stappen niet goed hebt geïnterpreteerd. Laat je jouw customer journey door je klanten bevestigen, dan zet je écht je klant centraal.

5.Bepaal je marketingactiviteiten

Met de inzichten die je hebt verzameld, heb je genoeg informatie en inspiratie om te bepalen welke content of marketingactiviteit bij welke stap past. Maak een plan en planning.


De onderzoeksfase is van groot belang om een succesvolle marketingstrategie op te zetten die gebaseerd is op je customer journey. Besteed hier dus ook tijd en aandacht aan, en werk samen met je collega’s. Dit betaalt zich later weer uit in succesvolle campagnes.

Jouw customer journey in Dynamics 365 Customer Insights

Nu je de customer journey op papier hebt staan, kun je ‘m gaan digitaliseren binnen Dynamics 365Customer Insights. Hoe uitgebreider, hoe beter. Maar ook een eenvoudige klantreis kun je al in je Dynamics 365 Marketing omgeving zetten. Vervolgens kun je aan elke stap in de reis taken of automatische acties verbinden. Denk hierbij aan het bellen van een lead, het automatisch verzenden van een e-mail of het activeren van een LinkedIn-campagne. Zo heb je niet alleen realtime inzicht in waar jouw klant zich bevindt, maar activeer je ook de juiste marketingactiviteit op het juiste moment.

Pixelzebra helpt je op weg tijdens de journey

Wil je jouw customer journey ook gaan digitaliseren? Dan leggen we je graag alle mogelijkheden van Dynamics 365 Customer Insights uit. Als je overtuigd bent, helpen we je bij de implementatie en het beheer van de tool binnen jouw organisatie. Heb je vervolgens vragen of loop je een keer vast? Dan zijn wij jouw vraagbaak en zorgen we dat je weer verder kunt. Plan een een demo in of maak een afspraak met één van onze Dynamics 365 consultants, dan vertellen we je graag meer.
Diederik Bos
Sales Manager
diederik.bos@pixelzebra.nl
070-8200196
Start met Dynamics 365 Customer Insights
Plan een afspraak

Ontdek de mogelijkheden van Dynamics 365 Customer Insights. Laat een bericht achter en ik neem contact met je op.