Mailen met Customer Insights

Stuur je nog steeds elke maand een traditionele nieuwsbrief naar je volledige database? Dan is het de hoogste tijd om met de tijd mee te gaan. De huidige klant vraagt namelijk communicatie op maat, met content dat is afgestemd op zijn of haar behoefte. Je nieuwsbrieven personaliseren lijkt misschien ingewikkeld, maar Microsoft Dynamics 365 Customer Insights helpt je er van begin tot eind bij.

hero pattern

In onze eerdere artikelen vertelden we hoe je je doelgroep segmenteert en een customer journey bouwt. Nu is het tijd voor de volgende stap: ga de interactie aan met je doelgroep door middel van e-mailmarketing automation. Voor je het weet schieten je nieuwsbrief-resultaten door het dak.

Wat is e-mailmarketing automation?

Met e-mailmarketing automation worden je nieuwsbrieven, service mails en andere uitingen via mail automatisch verstuurd op het juiste tijdstip, met de juiste boodschap en natuurlijk naar de juiste persoon. Open je je mailbox op je verjaardag, dan zie je waarschijnlijk een aantal van zulke nieuwsbrieven voorbij komen. Er is namelijk geen enkel bedrijf die een marketeer in dienst heeft om te kijken wie uit het klantenbestand een felicitatie verdient. Dit gebeurt allemaal volledig automatisch door jouw data te koppelen aan een (commerciële) actie. Zo wordt er automatisch op het juiste moment een nieuwsbrief gestuurd.

Stuur je geautomatiseerde nieuwsbrieven met leuke content, een goede actie en de juiste segmentatie, dan is de kans groot dat het een succes wordt. Maar helaas zie je ook een hoop ‘rommel’ voorbij komen. Veel teveel nieuwsbrieven in een korte tijd, niet écht persoonlijk of met een aanbod dat totaal niet aansluit op jouw behoefte. Deze belanden waarschijnlijk zonder dat je ‘m überhaupt opent in de prullenbak. Er is dus voor veel organisaties nog een hoop te winnen.

E-mailmarketing met Dynamics 365 Customer Insights

Om je nieuwsbrieven goed te personaliseren, moet je een aantal zaken op orde hebben. Allereerst moet je weten wie je doelgroep is. Hiervoor maak je binnen Dynamics 365 Customer Insights verschillende segmenten aan. Vervolgens kun je je customer journey gaan mappen, waardoor je ontdekt welke touchpoints er zijn. Op basis van deze touchpoints kun je vervolgens nieuwsbrieven versturen. Zo kun je bijvoorbeeld een automatische welkomstmail sturen op het moment dat iemand zich aanmeldt voor een event.

Binnen Dynamics 365 Customer Insights kun je één ontwerp van een nieuwsbrief maken voor een volledig marketingsegment. Vervolgens wordt elk afzonderlijke mail verder gepersonaliseerd op basis van de gegevens van de geadresseerde, en wordt je mail verstuurd vanuit jouw organisatie. Zelfs de informatie in je nieuwsbrief kan verschillen afhankelijk van de persoonlijke gebruiker, zodat elke mail uniek is en volledig aansluit op de behoefte van de ontvanger. De nieuwsbrieven maak je op basis van sjablonen, of ontwerp je volledig zelf in HTML. Dit zorgt ervoor dat elke nieuwsbrief perfect past binnen de huisstijl van jouw organisatie.

De resultaten van je nieuwsbrieven houd je nauwlettend in de gaten via een uitgebreid dashboard. Hierin vind je alle belangrijke KPI’s: hoeveel mensen openen je nieuwsbrief, hoeveel mensen klikken door en welke nieuwsbrief is het meest succesvol? Op basis van deze informatie kun je jouw volgende mails optimaliseren. Voor je het weet, ben je een echte mailpro geworden.

Start met e-mailmarketing binnen Dynamics 365 Customer Insights

Wil je zelf aan de slag met e-mailmarketing binnen Dynamics 365 Customer Insights? Dan helpen wij je graag op weg. We helpen je bij de inrichting en het beheer van van Dynamics 365, afgestemd op jouw organisatie. Daarnaast leren we jou en je collega’s alles over deze veelzijdige oplossing, zodat jullie direct kunnen starten met e-mailmarketing automation. Bij vragen staan we voor je klaar en zorgen we ervoor dat je snel weer verder kunt. Plan een demo of maak een afspraak met een consultant, dan nemen we je mee in de mogelijkheden.
Diederik Bos
Sales Manager
diederik.bos@pixelzebra.nl
070-8200196
Ontdek de mogelijkheden van Dynamics 365
Plan een afspraak

Ook mail met Dynamics 365 Customer Insights? Laat een bericht achter en ik neem contact met je op.