Segmenteer je doelgroep

Effectiever communiceren, sneller je doelstellingen behalen én efficiënter omgaan met je marketingbudget? Segmenteer dan je doelgroep. Want door de juiste informatie te delen op het juiste moment, vergroot je de kans op conversie. Toch vinden veel organisaties dit nog spannend. Je moet tenslotte keuzes maken in hoe je jouw doelgroep verfijnt. Wat nou als je de boot mist vanwege verkeerde segmentatie? Om dit te voorkomen, geeft Microsoft Dynamics 365 Customer Insights je de handvatten die je nodig hebt om goed te kunnen segmenteren.

hero pattern

Segmenteren met Dynamics 365 Customer Insights

Elke applicatie binnen Dynamics 365 verzamelt z’n eigen data. Deze data komt samen in één grote bron, zodat je altijd alle relevante informatie tot je beschikking hebt. Ook Dynamics 365 Customer Insights gebruikt deze bron. Hierdoor kun je op alle beschikbare velden segmentaties uitvoeren, direct in de tool zelf. Zo heb je dus geen vervelende exports of excel-lijsten meer nodig, maar regel je alles in Dynamics 365 Customer Insights. Heb je je doelgroepen gesegmenteerd? Dan is dit het startpunt van je Customer Journey. Hiermee bepaal je welke informatie je doelgroep voorgeschoteld gaat krijgen als ze interactie met je aangaan.

Stel: je werkt bij de provincie Utrecht en je wilt een event organiseren. Hiervoor wil je relaties uit de bouwsector uitnodigen die nog geen klant zijn. Met een paar klikken heb je je doelgroep uit je database gefilterd en kun je bepalen hoe je ze gaat uitnodigen. Stuur je ze een mail, of laat je een collega van de verkoop-binnendienst de relaties bellen? Dit leg je vast in je Customer Journey. Deze kan je vervolgens verder uitbreiden, met bijvoorbeeld nieuwsbrieven en social ads. Dat ging makkelijk, toch?

Dynamische segmentatie, statische segmentatie en segmentatie op gedrag

Toch zal je niet altijd uitkomen met zo’n simpele segmentatie. Gelukkig zijn de mogelijkheden praktisch eindeloos: van segmenteren op basis van één variabele tot het in detail samenstellen van je eigen segmentatie. Om je segmentatie te starten, kies je eerst welke soort het best bij je doel past:
  1. Dynamische segmentatie: dit gebruik je als je wilt segmenteren op één specifiek veld, bijvoorbeeld alle inwoners van de stad Utrecht. Wanneer je data wordt verrijkt of gewijzigd, past deze lijst zich automatisch aan. Zo blijft je doelgroepselectie altijd up to date.
  2. Statische segmentatie: hiermee bouw je een eigen segmentatie. Je maakt deze segmentatie dus niet op basis van de beschikbare velden, maar past deze aan op basis van je eigen kennis. Mocht je ruwe data later veranderen, dan heeft dit geen effect op jouw selectie.
  3. Segmentatie op basis van gedrag: dit is next level Je kunt hiermee namelijk heel specifiek targeten op bepaalde touchpoints. Denk hierbij aan mensen die handelingen uitvoeren op je website, op een button in je nieuwsbrief klikken of zich hebben aangemeld voor je event.
Welke vorm je kiest, hangt af van je product, marketingactiviteiten en doelstellingen. Vervolgens kun je je segmentatie maken, je customer journey vormgeven en je marketingactiviteiten starten.

Werk slimmer: start met segmenteren van Dynamics 365 Customer Insights

Eén ding is zeker: met een goede segmentatie en bijbehorende customer journey kun je jouw marketingactiviteiten vele malen beter afstemmen op je doelgroep. Dat zorgt voor meer impact, een beter aanbod en uiteindelijk een succesvoller resultaat.

Wil je ook starten met segmenteren van je doelgroep? Dan helpen we je graag op weg. We zorgen voor de juiste implementatie van Dynamics 365, beantwoorden al je vragen en zorgen ervoor dat jij en je collega’s het maximale uit de tool kunnen halen. Meer weten? Plan dan een demo of maak een afspraak met een consultant.

Diederik Bos
Sales Manager
diederik.bos@pixelzebra.nl
070-8200196
Start met Dynamics 365 Customer Insights
Plan een afspraak

Ontdek de mogelijkheden van Dynamics 365 Customer Insights. Laat een bericht achter en ik neem contact met je op.